rolinvanopstal
Rolin van Opstal, violiste viooldocente   Rolin van Opstal, violiste viooldocente

Muzikale loopbaan

Rolin van Opstal (Breda, 1984) voelde al op jonge leeftijd een grote passie voor muziek en begon op 5-jarige leeftijd met viool spelen. Zij had les bij respectievelijk Paul Fischer en Paul De Meijer op de muziekschool ‘De Nieuwe Veste’ te Breda. Zij speelde daar tevens in het strijkensemble Camerata Juniorum Bredana, waarmee zij diverse prijzen behaalde op het Prinses Christina Concours van 2001 en 2002.

Na het behalen van haar gymnasiumdiploma (2002) ging Rolin studeren aan het Fontys Conservatorium te Tilburg bij Jenny Spanoghe, waar zij in 2007 met een 9 afstudeerde en cum laude haar bachelordiploma behaalde. Zij vervolgde haar vioolstudie met een masteropleiding aan de Zuid-Nederlandse Hogeschool voor Muziek, waarbij zij les kreeg van diverse docenten (waaronder Jenny Spanoghe, András Czifra, Chris Duindam, István Párkanyi, Jan Gruijthuizen, Barbara Grajewska en Mila Baslawskaja). In die jaren legde zij zich speciaal toe op de kamermuziek. In 2009 behaalde zij haar masterdiploma, weer met zeer goede resultaten.


Masterclasses

Rolin heeft vele masterclasses gevolgd, onder andere van Mikhail Bezverkhny, Hagai Shaham, Rainer Honeck, Menahem Pressler, Isabelle van Keulen en Ronald Brautigam.


Kamermuziekensembles en (project-)orkesten

Al sinds zeer jonge leeftijd speelt ze in vele ensembles en (project-)orkesten. Met het strijkensemble ‘Camerata Juniorum Bredana’ heeft ze diverse prijzen gewonnen bij het Prinses Christina Concours (2001 en 2002). De laatste jaren is zij zich steeds meer gaan richten op het spelen van kamermuziek, waarbij zij actief is in vele ensembles van uiteenlopende bezettingen. Ook soleerde zij met diverse orkesten in binnen- en buitenland.


Psychologie

Naast haar muzikale werkzaamheden is Rolin van Opstal bezig met een studie psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In deze studie richt zij zich met name op cursussen met betrekking tot motivatie, prestatie en leerprocessen. Momenteel doet zij de master gezondheidszorgpsychologie, waarin zij onder meer onderzoek gaat doen naar de effectiviteit van psychologische behandelingen bij musici met podiumangst.